Tidlig SFO-start

Alle kommende elever til folkeskolerne i Ringsted Kommune, begynder i SFO omkring maj måned i det år hvor de skal starte i skole. Vi kalder børnene for "Spirerne", da det er en spændende tid, hvor børnene ”vokser” sig helt klar til skolestarten i august.

Ved tidlig SFO-start er det muligt at tilbyde en sammenhængende overgang fra dagtilbud til skole. Det giver børnene mulighed for at få nye relationer til andre børn inden skolestart. Skolens og SFO’ens kendskab til børnegruppen forud for skolestart skaber også et godt fundament for klassedannelsen.

Målet med tidlig SFO er, at børnene kommer til at opleve en mere tryg, naturlig og blid overgang mellem daginstitution og skole, og ligger som en del af det tætte samarbejde mellem dagtilbud og skole om et sammenhængende forløb i barnets liv.

Det er en stor oplevelse for børnene og forældre at skulle starte skole og skulle forholde sig til de krav, der stilles til såvel børn som forældre.

I spireperioden vil der primært være fokus på 3 områder:

· Skabe tryghed hos børnene

· Skabe kendskab til skolens rutiner

· Skabe gode sociale relationer herunder også fælles gruppe regler

Dette vil vi gøre igennem at arbejde med temaer i perioden. Disse vil primært være omkring forskellige kreative emner, der vil være med til at sikre deres udvikling.